A projekt leírása
Az elektromobilitással járó kihívás, hogy növekszik a hálózati terhelés, például az egy- és kétfázisról tölthető járművek általi, növekvő kiegyensúlyozatlan terhelés következtében, valamint a viszonylag magas energiafogyasztás miatt (a magáncélra használt járműveknél, modelltől és felszereltségtől függően a 11 vagy 22 kW a gyakori). Ennek eredményeként lehetségessé válik, hogy az elosztóhálózati tartalékok (tekintettel a teljesítményre) alacsony feszültségi szinten nem elégségesek a kapcsolódás fenntartásához anélkül, hogy a hálózat egy bizonyos szintig ne kerülne kibővítésre.
A hálózat bővítése egy hosszú távú intézkedés és általában magas költségekkel jár. Az elektromos járművek (EV) problémamentes integrációja érdekében olyan rövid- és középtávú megoldásokra van szükség, melyek a töltési folyamatok hálózatbarát vezérlését teszik lehetővé. Ezek a hálózathoz kapcsolódó funkciók, mint például időablakok megadása, a töltési teljesítmény vagy az egy- és kétfázisról tölthető EV-k által használt fázisok előírása arra irányul, hogy a töltési folyamatok egyidejűségét vagy a fázisok aszimmetriáját minimalizálják.
Erre technikai megoldást nyújt az automatikus fázisváltó kapcsoló (németül röviden: APUM), amelyet a Mitteldeutsche Netzgesellschaft Strom GmbH és az MCS Micronic Computer Systeme GmbH fejlesztett ki. Az egyes töltési folyamatok előtt a fázisváltó kiválasztja a használandó fázist az egy- és kétfázisban tölthető elektromos járművekre vonatkozóan. Az APUM közvetlenül a töltési folyamat megkezdése előtt felméri a feszültséget, kiválasztja a legnagyobb pillanatnyi feszültséggel rendelkező fázist, melyet fenntart a teljes töltési folyamat alatt. Ennek eredményeként az aszimmetrikus töltési folyamatok szimmetrizáló hatást gyakorolnak a hálózatra, és az APUM segítségével hozzájárulnak a hálózati tartalékok hasznosításához.
Eredmény
Az automatikus fáziskapcsoló röviddel a töltési folyamat megkezdése előtt megnézi a feszültségeket, kiválasztja azokat a fázisokat, amelyekben a legnagyobb pillanatnyi feszültség (ek) van, és ezt fenntartja a teljes töltési folyamat során.
Ennek eredményeként az aszimmetrikus töltési folyamatok szimmetrizáló hatást gyakorolnak a hálózatra, és az APUM-mal együttesen hozzájárulnak a hálózati átviteli tartalékok fejlesztéséhez.
További információk
Az innováció helyszíne
Studien- & Technologie Transfer Zentrum Weiz
Hochschule Mittweida / IFEM
Elérhetőség (üzemeltető)
Studien- & Technologie Transfer Zentrum Weiz
Hochschule Mittweida / Prof. Dr.-Ing. Ralf Hartig
Megtekintési lehetőségek
Kérésre